SkanPers Kommunikation

JobbPortalen.no

Jobbintervjuet - Imponer fra første sekund

Tag Cloud



Archive

Jobbintervjuet - Imponer fra første sekund

Det heter seg at 80% av all kommunikasjon mellom mennesker skjer med kroppsspråk. Du sier med andre ord langt mer med kropp og oppførsel en du gjør i ren tale. Legger man til at vi alle bedømmer nye mennesker i løpet av 7 små sekunder, begynner man å forstå hvor lite som skiller mellom et suksessfullt jobbintervju og et katastrofalt et. 

Alt det arbeidet du har lagt ned i en CV og søknadsbrev kommer ned til syv små sekunder. Du
kan ha brukt flere timer på CV og søknadsbrev, lest deg opp på historien til selskapet og
forberedt deg på alle tenkelige spørsmål, men alt kan være totalt bortkastet i løpet av få
sekunder.

For å unngå et dårlig førsteinntrykk som kan ødelegge alle dine muligheter under jobbintervjuet, har vi satt opp en del enkle punkter som kan hjelpe deg lande drømmejobben.

Dressed for success
Det heter seg at “klær gjør mannen” og det er mye sant i det. Hvordan du er kledd er det aller
første den nye personer du møter legger merke til. Sammen med frisyre, sminke, kroppsspråk og stemmeleie, forteller du langt mer om deg selv enn du trolig tenker over. Det første du bør tenke over før jobbintervjuet, er garderobe.

Mange tenker at dress og slips, eller et klassisk sort skjørt og en lys bluse, er det sikreste valget, men det er ikke alltid så enkelt. Du kan sjelden gå feil med en klassisk bekledning som dette, men det vil i mange tilfeller bli altfor stivt. Om du søker på jobb som kassemedarbeider på en kiosk, eller som håndlanger innen byggebransjen vil en slik bekledning sende et helt feil inntrykk.

Tenk over hvordan de som allerede er ansatt i bedriften kler seg til vanlig og gjør ditt beste for å legge deg på samme linje. Du kommer ofte langt med en pen bukse og nystrøket skjorte/bluse. Er du usikker, er det helt naturlig at du tar en telefon og forhører deg om kleskultur før intervjuet. Det vil kun fortelle arbeidsgiver at du er genuint opptatt av å gjøre et beste mulig inntrykk.

på kroppsspråket
Kommunikasjon mellom mennesker er 80% kroppsspråk og 20% verbalt. Kroppsspråket ditt sier med andre ord det aller meste om deg som person, og har du et slapt håndtrykk og sitter henslengt i stolen under intervjuet, er det ikke mulig å oppfatte deg som noen annet enn uengasjert.

Sitter du med armene i kors i løpet av hele intervjuet, vil du oppfattes som defensiv og lite samarbeidsvillig. Om du ikke ser personen som intervjuer deg i øynene, vil du fremstå som usikker og uinteressert.

Møt opp til intervjuet med strak rygg, et smil om munnen, et fast håndtrykk og se intervjueren rett i øynene når du introduserer deg. Disse tre enkle punktene vil sammen med riktig bekledning, sørge for et godt førsteinntrykk og setter tonen for resten av intervjuet.

Vær positiv og ta kontroll
Mange jobbsøkere tenker at intervjuet skal foregå på arbeidsgiverens premisser, men det er ikke riktig. Ja, du bør la dem lede an under selve intervjuet, men før du kommer så langt vil litt lett småprat lette på stemningen og vise at du er både omgjengelig og har selvtillit. Det kan være så enkelt som å kommentere på flott lokaler, skryte litt av resepsjonisten som tok deg imot, eller raskt se over kontoret og se om du kan plukke opp på en hobby eller interesse til den som skal intervjue deg.

Slå av mobilen
Ingenting kan ødelegge et ellers godt førsteinntrykk så raskt som at mobilen ringer under intervjuet. Slå av mobilen før du går inn til arbeidsgiver! Ikke gjør noe poeng av at du skal være høflig nok til å slå den av. Du skal være forberedt fra første sekund og det betyr at du blir vurdert fra det sekundet du kommer inn i lokalet. Om du må vente en liten stund før den som skal intervjue deg kommer og henter deg, er det like viktig å fremstå profesjonell ovenfor alle andre i bedriften selv om du ikke snakker med dem.

JobbPortalen samarbeider med CV-malen.no Med over 200.000 registrerte brukere i Skandinavia hjelper de deg med tips, råd og konkrete maler slik at du kan skape en profesjonell CV og et personlig brev på få minutter.